Pressmeddelande: Konsumenterna är mycket bekymrade över negativa hälsoeffekter av genetiskt modifierade organismer och bekämpningsmedel, enligt ny Healthline.com-undersökning

Pin
Send

Undersökning undersöker konsumenternas attityder och preferenser om livsmedelssäkerhet, shoppingalternativ, allergier och dieter; Fyra av fem undersökta vill att regeringen ska göra mer

San Francisco-18 mars 2015-Healthline.com, en ledande källa till aktuell hälsoinformation, nyheter och resurser, släppte idag fynd från en ny undersökning1 undersöker konsumenternas attityder gentemot de olika livsmedel som de köper och äter varje dag. Undersökningen, som genomfördes bland Healthline.com-läsare, gav insikt i nuvarande mattrender och vanor, inklusive tankar om användningen av genetiskt modifierade organismer (GMO) i livsmedel, fördelarna med ekologiska livsmedel, den växande förekomsten av matallergier och besluten bakom några av dagens mest populära dieter. Viktiga undersökningsfel inkluderar:

• Konsumenterna visar stor oro över genetiskt modifierade livsmedel och vill se mer åtgärd från den amerikanska regeringen kring livsmedelssäkerhet. En överväldigande majoritet av undersökta respondenter - mer än 80 procent - berör hälsoeffekterna av livsmedel som innehåller GMO, syntetiska bekämpningsmedel, kemiska tillsatser eller kemiska gödningsmedel. Cirka 85 procent tror att USA: s regering borde genomföra mer test på hälsoeffekterna av GMO och bekämpningsmedel i mat, medan 82 procent stöder ett regeringsmandat för alla livsmedelsprodukter som ska märkas när de är GMO-fria. Dessutom skulle två tredjedelar av de svarande inte medvetet köpa mjölk från kor som har fått syntetiska hormoner.
  • Trots den högre kostnaden för ekologisk mat föredrar många konsumenter att köpa organik, särskilt för barn. Fyrtiofem procent av konsumenterna säger att minst hälften av dagligvarorna de köper är organiska, även om mer än 70 procent av dessa kunder rapporterar att deras livsmedelsräkningar har ökat sedan de regelbundet köper organiska produkter. Nästan en tredjedel har köpt eller skulle köpa ekologisk mat endast för barnen i familjen, med 62 procent som säger att de gör det av hälsoskäl. Det kan innebära att man måste handla på mer än en livsmedelsbutik för att hitta rätt mat, vilket de flesta konsumenter verkar villiga att göra. Åttioju sju procent av respondenterna besöker vanligen två eller flera livsmedelsbutiker varje månad, bland annat livsmedelsförsörjningskedjor (88 procent), grossistklubbar (28 procent), specialaffärer (21 procent), lokala bondens marknader eller slaktare (19 procent) och stormarknader (18 procent).
  • Matallergier och dieter blir ett sätt att leva för många konsumenter. Mer än en tredjedel av hushållen (37 procent) behandlar idag en matallergi eller matkänslighet, med mejeri, nötter och gluten högst upp i listan. Dessutom är 35 procent av konsumenterna för närvarande på en specialdiet som eliminerar vissa livsmedelsgrupper, mer än hälften (53 procent) säger att de gör det av medicinska skäl. De vanligaste dieterna är glutenfria (38 procent), paleo (36 procent) och mjölkfria (35 procent). Matrelaterade sjukdomar har nyligen varit i fokus - och mer än hälften av konsumenterna anser att livsmedelsrelaterade sjukdomar är överhyped i media (51 procent) och att tillstånd som celiac sjukdom och gluten-känslighet är överskrivna av läkare . Undersökningen visade särskilt att ungefär hälften av de som är på glutenfria dieter inte har officiellt diagnostiserats med glutenkänslighet eller kölddelssjukdom.

"De typer av mat som vi lägger i våra kroppar varje dag utgör en viktig del av vår hälsa och välbefinnande", säger David Kopp, vd och chef för Media Group på Healthline. "Healthline.com undersökningsfynd visar att amerikanska konsumenter verkligen uppmärksammar de olika matalternativ som är tillgängliga för sig själva eller för deras familjer. Diettrender, som glutenfri kost eller den senaste paleo-kosten, har plockat upp en hel del uppmärksamhet, men det kommer att vara dags innan forskare verkligen förstår de kortsiktiga och långsiktiga hälsoeffekterna av dessa dieter, genetiskt modifierade livsmedel och ekologiska livsmedel. "För ytterligare undersökningsresultat och en infografisk illustrerande data höjdpunkter, besök //www.healthline.com/health-news/healthline-survey-gmos-pesticide-031815. Om Healthline Healthline erbjuder intelligenta hälsoinformations- och teknologilösningar som hjälper vårdorganisationer och vardagliga människor att fatta mer välinformerade hälsovårdsbeslut, förbättra resultat och sänka kostnaderna. Drivs av världens största medicinska taxonomiplattform, Healthlines Health Data Solutions, Health Engagement Solutions och Health Marketing Solutions hävdar avancerad konceptmappningsteknik för att leverera exakta och praktiska insikter. Dessutom tillhandahåller företagets konsumentwebbplats, Healthline.com, relevant, aktuell hälsoinformation, nyheter och resurser för att hjälpa konsumenterna att hantera sin hälsa. Healthline används idag av mer än 25 miljoner konsumenter per månad och några av vårdens största varumärken, bland annat AARP, Aetna, UnitedHealth Group, Microsoft, IBM, GE och Elsevier. För mer information, besök corp.healthline.com och www.healthline.com, eller följ @HealthlineCorp och @Healthline på Twitter. 1Undersökningen genomfördes bland 1 955 Healthline.com-läsare under 26 december 2014-4 februari 2015. Statistisk signifikans är 95% ± 5%.

Pin